Psalm 137

Elk jaar herdenken de supporters van Liverpool en Nottingham Forest de hillsboroughramp van 1989. 23 jaar lang hebben de nabestaanden en supporters om gerechtigheid gevochten. De politie had namelijk de schuld van het instorten van dit stadion aan de ‘dronken’ supporters gegeven. Een leugen die tot grote woede leidde en nog altijd leidt.

Waarschijnlijk heb je nog nooit een preek gehoord over Psalm 137. Misschien dacht je bij het lezen van deze Psalm wel: Wat is dit?! Staat dit óók in de Bijbel? Hoe zit dat met laatste drie gruwelijke verzen? Wat heeft God hiermee te maken..? Laten we daarom eens goed kijken naar wat er nu gebeurt in deze Psalm.

Het bestaat uit drie gedeelten:

  • Vers 1-4: een collectieve herinnering aan de grote verslagenheid en vernederingen die ze in Babel ervoeren.
  • Vers 5-6 Een individuele oproep om het centrum van de aanbidding van God altijd te blijven herinneren.
  • Vers 7-9 Een individuele oproep aan God om de gruwelijkheden te herinneren en te vergelden.

Het collectieve klagen (vers 1-4) wordt in vers 5 overgenomen door een zeer geëmotioneerde schrijver die het volk voorhoudt om nooit meer Jeruzalem te vergeten. En dan houdt hij het niet meer. Hij laat zijn emoties de vrije loop (vers 7-9). En dat is niet zo verwonderlijk, want bovenop de vernederingen is het zeer waarschijnlijk dat in Babel vers 9 bij hun kinderen is gebeurd! De psalmist beschrijft eigenlijk de wraak die hij zelf het liefste zou zien worden uitgevoerd op hun onderdrukkers die niet onderdeden voor kampbewaarders uit de tweede wereldoorlog. Misschien kun je je dit wel een beetje voorstellen.

Maar de schrijver zegt niet dat hij dit gaat doen. En ook lees je nergens dat God dit gaat doen.

Want het is belangrijk om te zien dat God nergens in deze Psalm aan het woord of aan het werk is.

Wat God met deze Psalm aan ons leert is dit: Komt met al je gevoelens, zelfs met de meest heftige wraakgevoelens om wat je is aangedaan naar mij toe. Houd deze niet voor Mij verborgen, Ik weet het toch al, dus geef ze ook aan Mij. Want Mij komt de wraak toe (Rom. 12:19). Gods wraak is een rechtvaardige straf over het onrecht. Voor een christen is die wraak op Jezus terecht gekomen toen Hij aan het kruis hing ‘boven’ Jeruzalem.

Omdat God jou de ruimte geeft om zélfs je heftige wraakgevoelens bij Hem neer te leggen, hoef jij je daarover niet meer druk te maken. Dan wordt je bevrijdt van bitterheid en wrok. Want als je vasthoudt aan jouw wraakgevoelens, laat je alsnog de dader en het onrecht over jou heersen. Laat de rechtvaardige wraak daarover maar aan God en ontvang Zijn bevrijding, herstel en bevestiging zodat Hij je grootste blijdschap wordt tot in eeuwigheid! Gods wraak wordt zo een troost.