Wist je dat 99% van de mensen die een marathon rent de finish haalt? Een verrassend hoog percentage. Maar er is een reden voor dat dit zo hoog is. Het heet de 40% regel, een concept gebruikt door de Amerikaanse elite commando’s: de Navy SEALS. Ter voorbereiding op de Streetrun geven wij jou 3 hardlooptips.

1. De 40% regel Dit brengt ons meteen bij onze eerste tip. De Navy SEALS hebben ontdekt dat als je mentaal op het punt bent dat je niet meer verder kan, je lichaam pas op 40% van zijn totale kunnen is. Je lichaam kan dus nog 60% meer aan dan je zou denken. De meeste mensen krijgen het moeilijk rond de 20 km, maar ze zijn dan nog steeds in staat om te finishen. Welke afstand jij ook gaat rennen op 15 juni, je lichaam kan meer dan je denkt!

2. Neem de tijd voor je voorbereiding Het leven is een marathon, geen sprint. Ditzelfde principe geldt ook voor de training van de Streetrun. Je kan op mentale kracht ver komen, maar als je lichaam zich niet voorbereidt heeft op een lang stuk hardlopen, dan heb je een kans op blessures. Neem de komende weken de tijd om minimaal 1 á 2 keer per week een stukje te hardlopen. De afstand is minder belangrijk. Belangrijker is dat je spieren wennen aan wat je op 15 juni van hen gaat vragen.

3. Meer snelheid? Ga voor intervaltrainingen! Wil je jouw afstand op 15 juni zo snel mogelijk afleggen? Ga dan vanaf nu elke week minimaal 1x een intervaltraining doen. Hierdoor verhoog je significant je hardloopsnelheid en de capaciteit van je longen om meer zuurstof op te nemen (VO2 max). Doe een horloge om of neem een stopwatch mee en volg het volgende schema voor de intervaltraining:

  • 5 minuten rustig joggen als warming up
  • 20 seconden sprinten, 40 seconden rustig joggen (niet lopen). Herhaal dit 10x
  • 5 minuten rustig joggen als cooling down

Succes met trainen en we zien elkaar op 15 juni!

ps. Geef je nu snel op en ontvang een Adidas T-shirt (welke is te zien in de vlog) van Athletes in Action